Senaste inlägg Populäraste inlägg

Få senaste inlägg automatiskt

SKIPPER Furniture

Av Björn Solfors, 14 mars 2016

Lyxmöbelföretaget Roche Bobois var länge företagets enda kund.

Efter ett danskt företagsköp, fler kunder – och en djärv utlandsvistelse i Florida – sitter ägarparet bakom Skipper Furniture i en ny sits.

Tommy Nyberg vandrar omkring i utställningshallen i Knislinge innan han slår sig ner i stolen The Red Devil. En klar favorit – av uppenbara skäl.

”Stolen är döpt efter mitt favoritlag Manchester United, vars smeknamn är The Red Devils”, säger han.

Nu är inte Tommy Nyberg ensam om att vilja slå sig ner i skånsk möbeldesign. Superstjärnor som Sean Connery och Will Smith lutar sig också tillbaka i fåtöljer som är utvecklade, producerade och designade här i nordöstra Skåne. Fåtöljerna har ända sedan mitten av 80-talet egentligen sålts till en enda kund, franska Roche Bobois, som är Europas största återförsäljare av lyxmöbler.

Tommy Nyberg, ägare och vd för Skipper Furniture, som tidigare hette Nelo, Knislinge. Han sitter i stolen The Red Devil, som är döpt efter smeknamnet på favoritlaget Manchester United. Foto: Björn Solfors Tommy Nyberg, ägare och vd för Skipper Furniture, som tidigare hette Nelo, Knislinge. Han sitter i stolen The Red Devil, som är döpt efter smeknamnet på favoritlaget Manchester United.

”De säljer sedan i sin tur möblerna till 45 länder. De hamnar bland annat på Harrods i London och Madison Avenue i New York”, säger Tommy Nyberg, vd för Skipper Furniture (som tidigare hette Nelo).

Det nära och lönsamma samarbetet mellan företagen har pågått i 30 år. Vissa modeller utvecklas dessutom gemensamt med kontrakterade formgivare.

”Det har varit förhållandevis enkelt att ha en kund och Roche Bobois står sig bra i lågkonjunkturer. Slutkunderna har alltid pengar, det krävs ju en del att hosta upp 50 000 kronor för en fåtölj.”

Men i samband med en extern värdering av Nelo, som företaget hette 1974 till 2014, kom också kritik mot upplägget. Fördelarna med att ha en enda kund var också företagets akilleshäl.

”Att vi bara hade en kund sänkte värdet på företaget, trots många år av lönsamhet. Vi hade blivit lite av en fat cat och det blev ett brutalt uppvaknande.”

Tillsammans med de externa rådgivarna i styrelsen började en expansionsplan att ta form. Redan samma år, 2012, fanns det danska möbelföretaget Skipper Furniture till salu och de bestämde sig för att slå till.

”De hade just startat en ny nisch med contractmöbler, alltså sittmöbler för offentliga miljöer och kontor”, säger Tommy Nyberg och fortsätter:

”Skipper var inte särskilt lönsamt då, men vi tänkte i vår optimism att vi ganska snabbt skulle kunna vända den trenden. Det var en felaktig bedömning. Sedan 2007 har den danska möbelmarknaden tappat 50 procent. Vinnarna i Danmark är Ikea och Jysk.”

Men affären innebar att dörren till den skandinaviska marknaden öppnades och förutom en bredare produktkatalog fick verksamheten också två nya ben att stå på: dels contractmöbler och dels möbler till vanliga konsumenter. För att minska kostnaderna, effektivisera organisationen och på sikt öka lönsamheten bestämdes efter tre år att danska Skipper Furniture skulle flyttas till fabriken i Knislinge.

”Det viktiga är att behålla den skandinaviska kraften i bolaget och vi har satt både en dansk och en svensk flagga på möblerna.”

I början av januari 2015 kom så elva lastbilar rullandes med lager och produktionsutrustning från Danmark. I samtidigt fick Skipper Furniture nu också bli företagets nya, gemensamma bolagsnamn. Det tidigare bolagsnamnet Nelo är kvar som ett internationellt varumärke riktat enbart mot storkunden Roche Bobois.

Skipper Furniture, tidigare Nelo, Knislinge, utvecklar och tillverkar möbler i många tyger och färger. Foto: Björn Solfors Skipper Furniture, tidigare Nelo, Knislinge, utvecklar och tillverkar möbler i många tyger och färger.

”Vi är beredda att acceptera en lägre lönsamhet i några år, eftersom förändringarna kräver mycket investeringar. Vi tror mycket på contractmöbler till bland annat lounger, väntrum och flygplatser, det benet har den största tillväxtmöjligheten.”

I just den nischen finns bland andra Google, norska Posten och det danska försvarsministeriet som nytillkomna kunder. Samtidigt bearbetas den vanliga konsumentmarknaden i Skandinavien med egna säljare. Efter en relativt stillastående tillväxt räknar nu Tommy Nyberg med en fördubblad volym och omsättning till 2018.

”Med Nelo hade vi 98 procent på export till Roche Bobois och fanns inte alls i Sverige. Det känns därför fantastiskt inspirerande att få vara med i leken igen bland kollegor och vänner hemma på den svenska marknaden.”

Företagsresan för Skipper har varit omtumlande och lärorik. Det har den för Tommy Nybergs personliga del också. Karriären på företaget inleddes nämligen som anställd, innan han tillsammans med sin fru Patricia Nyberg köpte bolaget 2005.

”Hela mitt yrkesverksamma liv som anställd ändrades i ett slag. Det var en berusande känsla att få bli sin egen.”

Skipper Furniture, tidigare Nelo, Knislinge, utvecklar och tillverkar möbler. Foto: Björn Solfors Skipper Furniture, tidigare Nelo, Knislinge, utvecklar och tillverkar möbler.

Beslutet att bli entreprenör var stort, men det gav också paret helt nya möjligheter att leva, arbeta och satsa mer efter det egna hjärtat. Ett tydligt, och djärvt, exempel på det är den två år långa familjeflytten till USA 2010. Paret tog då med sin sina två barn till Tampa – kvar i Knislinge fanns företaget och 12 anställda.

”Det är förstås ett väldigt stort steg att ta. Vi hade därför ”prov-bott” utomlands i tre omgångar tidigare, en månad åt gången. Det skulle jag rekommendera alla att göra innan man flyttar”, säger Tommy Nyberg, som forsatte att arbeta som vd under utlandsvistelsen.

Bakom flytten fanns två huvudskäl. Det kanske viktigaste handlade om att ge familjen ett spännande miljöombyte och låta barnen, då 9 och 11 år gamla, bli naturligt tvåspråkiga. Det andra handlade om företaget.

”Vi hade en liten försäljning i USA som skulle gå att förbättra. Och den gick upp med 50 procent när vi var där.”

Mycket kunde skötas över Skype, men företagets storkund fanns även då i Frankrike och var tionde vecka blev det därför en tripp till Knislinge och Paris. Företagsekonomiskt var det ingen lysande affär. Och det var inte heller poängen.

”Tänker man bara med plånboken ska man inte göra som vi gjorde. Är man inte närvarande i sitt företag tappar man intäkter, så är det bara. Man missar det dagliga bruset hos personalen och produktutvecklingen drivs inte lika intensivt på distans. Jag arbetade i praktiken halvtid”, säger han.

Dessutom ökade kostnaderna under den två år långa utlandsvistelsen. Ägarparet investerade i ett hus i Florida, bildade bolag, köpte ny utrustning – och hemma i Knislinge anställdes en platsansvarig.

”Det gjorde mig lugnare, med tanke på tidsskillnaden. Han såg till att kunderna fick rätt saker i rätt tid, mitt fokus blev kunder och produktutveckling.”

Trots baksidorna med distanslivet skulle de tveklöst göra om samma sak igen.

Vissa värden är omöjliga att mäta i pengar.

”Man utvecklas oerhört mycket som människa, och som familj. Det är inte bara guld och gröna skogar när man flyttar utomlands, men övervinner man de svårigheterna så växer man.”

Intresserad av världens roligaste uppdrag?

Få senaste inlägg automatiskt

Vad vill du läsa om?

Populäraste inlägg

År 1449, året innan Gutenberg uppfann tryckpressen, var det enda ...
Hans Banke
”Som Julafton! Ett överdåd av fantastiska människor och ...
Malin Bolte
Jag hörde ett rykte om att en världsunik del av en dinosaurie hade ...
Mia Croon
Ibland får jag frågan om jag tränar. Vad ska jag svara på det? ...
Annette Hermansson