Senaste inlägg Populäraste inlägg

Få senaste inlägg automatiskt

HAMMENHÖG

Av Björn Solfors, 28 november 2016

Gunnarshögs Gård, Hammenhög. Foto Björn Solfors

Tanken var först att använda oljan till motorbränsle. Istället blev det flytande guldet en ny delikatess på mathyllan.

Efter flera djärva investeringar – och en ödesdiger brand – har Gunnarshögs Gård vuxit till en av Sveriges största producenter av svensk rapsolja.

De gula rapsfälten känns visserligen långt borta i novemberdiset. Men inne på Gunnarshögs Gård, som föddes som ett vanligt lantbruk 1897, är det rapssäsong året runt. Här inne tillverkas 8 000 liter rapsolja varje dygn av 25 ton frö – vilket innebär en årsproduktion på närmare 2 000 ton rapsolja. De egna flaskorna syns i allt fler matbutiker, framför allt på hemmamarknaden Skåne, men med ICA och Coop som stora private label-kunder säljs oljan i dag över hela landet.

”Hälften av oljan som produceras går till industrin, en tredjedel av oljan används till livsmedelkedjornas egna varumärken och resten säljs i egna flaskor. Rapsolja kan egentligen vem som helst producera. Processen kan vem som helst kopiera. Men vårt varumärke och platsen här på Österlen är helt unikt”, förklarar Erik Nilsson, vd och delägare Gunnarshögs Gård.

Rapsfröna skördas ofta i slutet av juli och torkas och rensas innan pressning. Men eftersom den egna odlingsytan hamnar på blygsamma 15 hektar raps köps de största mängderna in av andra rapsodlare.

Gunnarshögs Gård, Hammenhög. Foto Björn Solfors

Gunnarshögs Gård, Hammenhög. Foto Björn Solfors

”Men vi köper bara in raps från Sverige. Och rapsoljan vi säljer under vårt eget varumärke kommer alltid från raps odlad här på Österlen”, säger Erik Nilsson.

Rapsoljans nötiga smak och värmetålighet var något som Mat-Tina tidigt lyfte fram och i dag har gårdens neutrala olja fått syskon smaksatta med bland annat ramslök, vitlök, citron och krondill. Tidigare fanns bara varmpressad rapsolja på butikshyllorna och Gunnarshögs Gård blev därmed en av de första aktörerna i Sverige att bana väg för den kallpressade varianten, med mer smak, färg och nyttigheter i behåll. Men att få in rapsoljan i matens finrum har krävt många års arbete i rak uppförsbacke. När Eriks far Gunnar Nilsson, döpt efter släktgården, i mitten av 90-talet började intressera sig för rapsen var det först och främst som drivmedel.

”Men det var dyrt och blev aldrig riktigt bra. Dessutom var kvaliteten alldeles för bra för att använda till gårdens maskiner”, säger Erik Nilsson, som alltså är den fjärde generationen Nilsson på gården.

Trots omgivningens avrådan köpte Gunnar Nilsson en press och började dela ut gratisdunkar med kallpressad rapsolja runtom i bygden. Långt innan det fanns någon försäljning att tala om investerade han i en överdimensionerad packlinje och stora produktionsytor.

”Vissa kallade det storhetsvansinne”, säger Erik Nilsson.

Men att få in en helt ny produkt i ett smör- och olivoljeälskande land som Sverige krävde finansiella muskler som saknades. Produktionen tog istället fart när den första storkunden Druvan, nuvarande Kavli, började sälja oljan i stora volymer under sitt varumärke. Tack vare storhetsvansinnet fanns kapaciteten.

Men när verksamheten äntligen hade tagit fart raserades allt igen över en natt.

”2004 brann anläggningen ner till grunden och försäkringbolaget sa att vi lika gärna kunde säga upp all personal. Det skulle ta två år att bygga upp allt igen. Men min far är inte direkt känd för att ge sig och redan två månader senare var produktionen igång”.

Upp växte – ännu en gång – en rejält överdimensionerad anläggning med två splitternya pressar och en enorm överkapacitet. Att notan landade på 30 Mkr var en sak. En annan sak gällde hela gårdens framtid.

”Innan mina föräldrar Gunnar och Lisbeth bestämde sig för att bygga upp allt igen frågade de mig om jag visste om jag ville ta över gården en dag. Jag sa ja. Annars hade vi nog inte satsat vidare.”

Först nu, tolv år senare, har produktionen slagit i taket och det är återigen dags att bygga ut verksamheten för nästan 12 Mkr. Tack vare den tidigare överkapaciteten har Gunnarshögs Gård snabbt kunnat ta sig an nya storkunder som Bergendahls och Arvid Nordquist, samt flera livsmedelsproducenter, och bara sedan 2012 har omsättningen också mer än fördubblats till 50 Mkr.

Att tillväxten skett kontrollerat och med lönsamhet tackar de Eriks mor för, ekonomiansvarige Lisbeth Nilsson.

”Det är henne vi alla går till nu och argumenterar när vi behöver investera i något. Nu har Erik precis fått en ny fyllningslinje, så nästa gång är det nog min tur att få lite investeringar i besöksnäringen”, säger Anja Persson, ansvarig för marknadsföringen och sambo till Erik.

Gården har nämligen också blivit ett besöksmål i sig, turistbussarna anländer i strid ström och varje år tas hela 45 000 besökare emot. Satsningarna på rundvisningar, service och de olika besöksaktiviteterna ger både ett stärkt varumärke – och bra affärer.

”Gården har alltid varit öppen för nyfikna besökare och vi tar fortfarande inte betalt för våra rundturer. Har man inte stora konton för annonser och tv-reklam är det här ett jättebra sätt att synas. Och man vet aldrig vem man har bland besökarna. Ett besök av en marknadsavdelning slutade till exempel med att bagerikoncernen Pågen skapade ett helt nytt varumärke genom att använda vår kallpressade rapsolja från Österlen i bröden. I dag är de en av våra största kunder”, säger hon.

Samtidigt ser den nya generationen, Erik Nilsson och Anja Persson, andra affärsmöjligheter växa fram runt de ganska oansenliga rapsfröna. Den så kallade rapskakan, resterna från pressningen, kan bli en ny framtidsprodukt.

”Den är extremt rik på protein och fibrer och går i dag bara till djurfoder. Vi vill ta vara på den lite bättre och ser stora möjligheter för rapsmjöl inom matindustrin framöver. Medvetenheten har länge varit känd bland konsumenterna, men nu tar även industrin steget mot att använda bättre råvaror”, säger Erik Nilsson.

/ FAKTA / Lite rapskunskap

Under kallpressningen överstiger oljan aldrig en temperatur på 35 grader, vilket gör att den behåller smak, färg, vitaminer och antioxidanter. Ett frö innehåller cirka 40-50 procent olja och för att tillverka en liter olja krävs cirka tre kilo frön. Enligt en uppskattning odlas i dag cirka 100 000 hektar raps i Sverige.

 

Populäraste inlägg

År 1449, året innan Gutenberg uppfann tryckpressen, var det enda ...
Hans Banke
”Som Julafton! Ett överdåd av fantastiska människor och ...
Malin Bolte
Jag hörde ett rykte om att en världsunik del av en dinosaurie hade ...
Mia Croon

Få senaste inlägg automatiskt

Vad vill du läsa om?