Med erfarenheter från både Sverige och USA, Skånes Matfestival 2014 och North i New York 2014 i bagaget, kan jag inte låta bli att göra jämförelser mellan de två olika länderna och kulturerna. En tydlig skillnad, där jag upplever att vi svenskar bör bli bättre, handlar om hur vi ser på samarbete. Vi måste upptäcka styrkan och vikten av samarbete, oavsett om det gäller våra privata liv eller affärsmässiga relationer.
Här på hemmaplan utspelar sig ett levande exempel på gott samarbete mitt på Österlen, i Brösarp den 22-24 maj. Ett exempel som många borde ta lärdom av. Under tre dagar arrangeras Skånes Matfestival som sedan starten har ett uttalat mål varit att samla hela branschen, från de minsta mathantverkarna till de större, skånska livsmedelsaktörerna och restauranger på ett och samma ställe. En mix av de allra minsta och de allra största, vilket tyvärr idag är en ganska ovanlig syn, oavsett vilken bransch vi pratar om. Oförståeligt och synd enligt mig.

Skånes Matfestival visar på den starka kraft som ligger gömd i just samarbetet. Många skeptiker skulle nog till en början ställa sig kritiska till nyttan av att samla en hel bransch på ett och samma ställe. Att placera det lilla surdegsbageriet i samma tält som den stora internationella brödjätten, eller Michelinkocken bredvid den lilla mathantverkaren. Men vad var det som egentligen utspelade sig där i tälten, på festivalområdet i Brösarp, tre soliga vårdagar 2014 när Skånes Matfestival gjorde sitt första år?
Jo, på festivalen skedde något magiskt. Genom att samla människor och företag på ett och samma ställe, så skapades möten. Möten som genererade i inspiration, lärdomar, kunskap och idéer som aldrig annars hade nått dagens ljus. Oavsett om ett företag drivs med ett tydligt vinstsyfte, av ren passion, eller av en social/personlig anledning, så lever vi idag i ett samhälle där ensam sällan är stark. De stora behöver de små, och de små behöver de stora. Upptäcker vi inte styrkan i detta och utnyttjar varandras erfarenheter, så går vi miste om något mycket viktigt. Att samla aktörer på det här sättet utvecklar inte bara aktörerna i sig, utan branschen i stort, vilket historien är full av exempel på. I exemplet Skånes Matfestival bidrar samlingen samtidigt till en helt unik, intressant och innehållsrik helhet för besökarna. Denna helhet hade varit omöjlig att erbjuda genom att nischat endast fokusera på små eller stora, genuina foodies eller affärsmän.

Oavsett om du klassificerar dig själv som en riktig matnörd eller inte, så är det dags att redan nu boka in den 22:e, 23:e eller 24:e maj i kalendern. Dessa dagar blir garanterat en unik möjlighet för dig att bekanta dig med mat, dryck, inspiration och kunskap från en bransch som tillsammans visar upp det bästa de har att erbjuda. Passa på att prata med såväl de stora som de små, ta åt dig av tips, idéer och kunskap för att förgylla din vardag med det bästa som mat och dryck har att erbjuda.
För er som fortfarande är skeptiska till samarbete: Kom förbi matfestivalen, se och lär. Den 22-24 maj blir ett levande exempel på när nya som gamla, små som stora, tillsammans tar en festival till nivåer som en enskild aktör aldrig skulle klara av. #Komhungrig
Simon Håkansson, Skånes Matfestival
