Framgångarna med det egna vinmärket Mauro skulle följas av många fler. I dag kommer elva procent av Systembolagets viner från familjeföretaget Nordic Sea Winery.
Nu vill grundaren Takis Soldatos se en mer storskalig vinregion växa fram på Österlen.

”Vinsnobberi är inte min grej. Jag gör bra folkviner”, säger Takis Soldatos, ensam ägare av Oenoforos-gruppen, och snurrar en prosciutto runt gaffeln.
I mitten av 1990-talet märkte Takis Soldatos, som då var anställd som vinimportör till Skandinavien, att efterfrågan växte på en ny typ av viner på den svenska marknaden. Han startade eget 1995 – och satsningen gav mersmak.
”Runt millennieskiftet kände jag att det inte var någon idé längre att gå till andra producenter och klistra på mina etiketter. Jag ville göra mina egna viner. Bra, lite tuffare viner i en prisklass ingen annan kunde komma i närheten av”, säger han.
Resultatet blev Mauro, som fortfarande femton år senare är en av Systembolagets riktiga storsäljare. Takis Soldatos byggde ett eget produktionsbolag från grunden på Sicilien, anställde vinmakare, kemister, agronomer och annan kompetens – tills en ny idé föddes.

”Jag satt en kväll och tittade på våra transporträkningar från Italien till Sverige. Varför inte flytta vinproduktionen närmare den svenska marknaden? I en container som rymmer 14 000 glasflaskor kan vi istället lasta 24 000 liter vin, vilket sparar både bolaget och miljön cirka 600 lastbilstransporter om året”, säger han.
2008 föddes därför Nordic Sea Winery i Unilevers övergivna lokaler i Simrishamn. Trots alla skeptiska kommentarer från branschkollegorna.
”De flesta tyckte jag var helt från vettet som startade ett vineri i Sverige. Men jag hade en annan vision. Om tio år kommer marknaden att vara ännu mer miljömedveten än i dag, och då kommer vi att bli ett bra exempel.”
Varför just Simrishamn?
”Havet, naturen, hela känslan här. Det är en väldigt matintresserad, mysig region med mycket jordbruk. Det rimmar väl med vårt vin. I Skåne har jag också närheten till hamnarna, som jag är beroende av.”
Nya storsäljare som Il Conte, Raccolto, Due Passi, Zumbali, Allegro och Umbala – Sveriges mest sålda vin förra året – har tillkommit och hela elva procent av Systembolagets viner kommer i dag från det 15 000 kvadratmeter stora vineriet på Österlen. En satsning som kostat en halv miljard kronor att förverkliga.
”Men jag har jobbat väldigt hårt och bland annat ritat hela produktionslinjen själv. Annars hade det kostat det dubbla.”

I Simrishamn förädlas och lagras vinerna i allt mellan två veckor till två år, innan de tappas, buteljeras och packas för leverans. Totalt produceras 24 miljoner liter vin varje år och 85 procent hamnar på den svenska marknaden. Målet är att kraftigt öka den femtonprocentiga exportandelen.
”Världen är större än bara Sverige. Jag ser stora möjligheter med exporten och redan i dag finns vi i 20-25 länder. Alla länder med samma struktur som Sverige är intressanta för oss, med en stor medelklass som har ett value for money-fokus. På den polska marknaden, till exempel, växer vi redan med 10-15 procent om året”, säger han.
Även runt vineriet finns tillväxtplanerna. Förra året stod ett nybyggt showroom med vinbar och restaurang färdigt – givetvis i formen av ett ekfat – som i höstas erhöll kommunens arkitekturpris. Med guidade turer i vineriet, vinprovningar, utbildningar och bra mat vill Takis Soldatos bygga ett helhetskoncept kring passionen för vin.
”Vi har mycket planer för det här stället, med allt från bröllop och middagar till företagskonferenser.”
Hotellplaner också?
”Inte för tillfället. Vi har ett bra samarbete med Hotell Svea i ett övernattningspaket, med en buss som kör gästerna. Men man vet aldrig.”
Runt den speciella byggnaden växer också en vingård med 25 olika druvsorter.
”Dels är det för att skapa en vacker miljö kring vineriet. Men också för att vi faktiskt vill provodla och se vilka druvor som kan passa för det här klimatet”, säger han och sträcker ut armarna över det kringliggande landskapet.
”Tänk om allt du kunde se här runtomkring var vingårdar. Hur mycket folk skulle det inte komma till Skåne då? Hur lång turistsäsong skulle vi inte få? England gör egna viner och exporterar, varför skulle inte Sverige kunna göra det?”
Han liknar Sverige vid Kanada, som har ett liknande klimat, där lite sötare ”late harvest”-viner produceras. Alternativt skulle man kunna skörda halvmogna druvor och göra mousserande Österlen-viner, menar han.
”Jag vill att hela regionen ska kunna växa med oss. Jag är säker på att det finns ett intresse på gårdarna runt omkring oss, men de behöver hjälp för att starta. Vinturismen skulle verkligen kunna utvecklas i den här regionen. Kan man spela golf och besöka vingårdar på andra sidan jordklotet, så kan man göra det här också.”
Kan du själv tänka dig att investera i en större vingård här?
”Ja, det kan jag. Vi kanske också kan äga gårdar och hyra ut. Efter experimentet med druvorna här utanför vet vi lite mer, jag räknar med att det tar 2-3 år.
Nordic Sea Winery är alltså en del av Oenoforos-gruppen, där också importföretaget Carovin och Sveriges största vinklubb Senses Wine Club ingår. Dessutom finns utländska export- och produktionsbolag i gruppen, som sammanlagt omsätter runt en miljard kronor. En smått osannolik tillväxtresa som gjorts helt utan externt kapital.
”Jag gör business, men på mitt sätt. Det ska vara kul och jag vill göra något som människor verkligen uppskattar. En extern kapitalist tänker mer kortsiktigt”, säger han och fortsätter:
”Det här är familjens, vi har satsat allt och har finansierat det mesta med egna medel. Jag har två söner och den ena började nyligen arbeta i företaget. Det ger en extra trygghet att det fortfarande är familjeägt.”
Text och foto: Björn Solfors