Redan när Krister Asplund rekryterade Anna Schreil från ett livsmedelsföretag 2011 hade han planen om sin arvtagare klar.
Till våren tar hon ensam över som ny produktionsdirektör på The Absolut Company i Åhus.
I nästan fyra års tid har Anna Schreil pendlat från bostaden i Nyköping ner till fabriken i Åhus. Kvart i fyra på tisdagsmorgnarna inleddes bilresan söderut – och strax innan midnatt på onsdagskvällarna var hon hemma igen. Men Anna Schreil, som då ansvarade för produktutvecklingen av Absolut Vodka, talar mest om fördelarna med det tuffa pendlandet.
”Jag hade en lång ringlista när jag körde och var superdisciplinerad. Och jag och Krister kunde ha långa telefonmöten tidigt på mornarna som inte stal tid från arbetsdagarna”, säger Anna Schreil, som i somras utnämndes till ny produktionsdirektör på The Absolut Company i Åhus.
”Ja, min fru undrade lite vem det var som ringde mig så tidigt på mornarna…”, säger Krister Asplund, som efter 33 år på företaget lämnar över stafettpinnen till Anna Schreil.

Pendlandet gav också fabriksledningen en perfekt budbil för topphemliga produktprover som skulle transporteras mellan Åhus och kontoret i Stockholm, där Anna Schreil också var stationerad. I bagaget har hon bland annat gömt prover av den eklagrade, nya vodkan Oak by Absolut – företagets första färgade spritsort någonsin – som lanserades i somras. Men nu behövs en annan budfirma. Den 30 juni tillträdde Anna Schreil sin nya position och har tillsammans med sin make och sina fyra barn flyttat permanent till Åhus.
”Jag har flyttat mycket i mitt liv och vi har tidigare bott i Helsingborg. Så det känns lite som att komma hem igen. Här finns den vackra naturen, kullerstenarna och den där gemytliga bykänslan där alla hälsar på varandra. Det är så många parametrar som måste funka när man flyttar hela sin familj, blir det inte bra för alla blir det inte bra alls i slutändan. Och här kunde vi hitta något som kändes bra för alla”, säger hon.
42-åriga Anna Schreil har många års erfarenheter från produktion, produktutveckling och supply chain management och har bland annat varit fabrikschef på GB Glace fabrik i Flen. Hon har också arbetat som produktionschef på Unilever, och som produktutvecklingschef på Unilever och Atria. Fram till den siste mars 2016 arbetar Anna Schreil nu parallellt med den blivande pensionären Krister Asplund.
”Jag har aldrig tidigare haft ett jobb där jag fått förmånen att gå dubbelt med min föregångare”, säger hon.
Hur får ni det samarbetet att fungera?
”Det känns grymt naturligt. Vi är lite som Piff och Puff och det är tråkigt att Krister inte kommer att vara med i laget till våren.”
Krister Asplund har ansvarat för varje droppe vodka här sedan 33 år tillbaka och är extremt förknippad med Absolut. Är det nervöst att axla ett sådant ansvar?
”Det blir en stor utmaning. Men Krister är Krister och Anna är Anna. Jag försöker inte bli Krister. Däremot känner jag en stor ödmjukhet och respekt inför det fantastiska jobb han har gjort och har stor nytta av hans kunskap och långa erfarenhet. När jag går in i en ny roll vill jag att det ska det finnas ett utrymme att få utvecklas, att lära sig mer, och här finns massor av spännande utmaningar.”
För Krister Asplund började planeringen av generationsskiftet egentligen redan för sju år sedan. Tillsammans med de nya ägarna Pernod Ricard påbörjades en successionsplan för honom och några andra nyckelpositioner i ledningen. Det betyder att han också fick mandat att söka upp sin egen efterträdare.
”Hur många chefer får själva rekrytera, utse och lära upp sin efterträdare? Det är inte så vanligt. Det är ett förtroende och en frihet koncernen har gett mig, förmodligen för att de varit nöjda med vad man fått under min tid här”, säger Krister Asplund.
När han 2011 rekryterade Anna Schreil som ny Director Product Development and Realization samt R&D för Absolut Vodka, hade han med andra ord större mål inställda i kikarsiktet.
”Jag sa ingenting högt, men jag tänkte tanken redan dag ett. Anna har en produktionsbakgrund med den perfekta bryggan över till marketing, som i dag är en lika stor del av varumärket som att producera varan fysiskt. Det är modellen för framtiden. Vi är inte en produktionsenhet. Vi är med och bygger ett varumärke”, säger Krister Asplund.

Mixen av marknad och produktion ligger ju nära dig också. Men vad skiljer er?
”Anna har många styrkor som jag aldrig haft. Hon är ordningsman i klassen och är extremt strukturerad.”
Redan efter något år antydde Krister sina planer för Anna och efter ytterligare ett år var de i princip överens. Den siste mars nästa år är den långa processen över – och Krister Asplund kliver ut i en tillvaro som pensionär.
”Jag är inte rädd för att lämna Absolut. Nu väntar det underbara okända. Men jag kommer att sakna alla kollegorna som jobbar här. Det känns konstigt att inte få träffa dem varje dag längre, så det undviker jag att tänka på. Just nu är jag engagerad i nuet.”
Så mycket golf och hängmattor verkar det ändå inte bli för Krister Asplund. Han är engagerad i flera styrelser och tar till våren över ordförandeklubban i Sparbanksstiftelsen 1826. Och banden till den gamla arbetsplatsen finns onekligen kvar. Han kommer att behålla rollen som Master Distiller för Absolut Elyx och ett av Krister Asplunds sista stora flaggprojekt rullar i detta nu ut på världsmarknaden: Den nya Absolut-flaskan. På den redesignade flaskan, med bland annat 13 procent lättare glas, har en ny, kortare text skrivits där orten Åhus ännu tydligare lyfts fram. Ett lugnande tecken för den som eventuellt oroat sig för framtidsplanerna hos de franska ägarna Pernod Ricard.

”Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig varit orolig för att produktionen ska lämna Åhus. Hela varumärket bygger på att vodkan görs i Åhus, vi stannar i Åhus och det är vid vite förbjudet att tänka en annan tanke. Om möjligt är Åhus en ännu starkare del av varumärkeskommunikationen nu än någonsin tidigare under min karriär”, säger Krister Asplund.
Även flaskorna till Absolut Citron, Peppar, Kurant, och Mandrin kommer nu att få en redesign, avslöjar Anna Schreil, som ser en framtid med fortsatt stark tillväxt för premiumvodkan. Redan i dag säljs över 120 miljoner flaskor varje år, vilket innebär en konsumtion på närmare fyra flaskor i sekunden.
”Vi är stora, världens femte största spritvarumärke, men tror fortfarande på tillväxt med nya typer av produkter och nya marknader. Vi finns i 150 länder och i många av dessa finns en enorm tillväxtpotential. Därför måste vi vara rustade när det tar fart vad gäller kapacitet, flexibilitet och försörjning av råvaror”, säger hon.
Samtidigt lyfter hon fram miljöarbetet som ett fortsatt stort fokusområde.
”Vi är en stor aktör på en liten ort och allt vi gör måste ske med största respekt för närmiljön. Det handlar bland annat om koldioxidreduktion och minskad energiförbrukning. Vi ska vara världens absolut mest energieffektiva spritproducent.”
Under Krister Asplunds 33 år har antalet medarbetare i Åhus ökat från 60 till drygt 300 och varje dag lämnar nu 400 000 liter Absolut Vodka destilleriet. Resan framåt fortsätter för Absolutfabrikens Piff och Puff – på skilda håll.
”Att lämna världens bästa jobb var inget lätt beslut”, säger Krister Asplund. ”Men under de år jag jobbat tillsammans med Anna har hon visat att hon har kompetensen och dessutom känslan för medarbetarna, Åhus, våra partners och varumärket. Jag vet att Anna är rätt person för att fortsätta utveckla medarbetarna, Absolut Vodka och produktionen.”
Text och foto; Björn Solfors