I fjol flyttade Charlis Brygghus in på Trolle Ljungby slott – med 30 gånger så stor kapacitet. Samtidigt som marknaden jäser är målet egenodlad humle och lokalproducerad kornmalt från de vida slottsmarkerna.
Egentligen började allt med den där klunken Old Gold på Tropic Star i Hässleholm 1993. Där och då fick Kasper Schönhult, grundare och ägare av Charlis Brygghus, mersmak.

”Det är egentligen inget speciellt med Old Gold, men det var åtminstone den första svenska pilsen som stack ut lite. En lite torrare öl, kristallklar och med mer beska. All öl behövde inte smaka likadant”, säger han.
Han köpte en ölhandbok och gick med i Falcons Gammelbrygd-klubb. Men det skulle ta många år innan intresset på allvar blommade ut i ett eget bryggeri. Vägen gick via det egna caféet Fattiga Riddar’n i Kristianstad, en satsning som 2003 mynnade ut i en krog.
”Där plockade jag upp alla nya ölsorter som kom ut på Systembolaget och gjorde en grej av det. Jag skrev upp priset på svarta tavlan och i takt med att flaskorna blev färre gick priset upp.”
När krogen såldes 2007 gick Kasper Schönhult Sveriges enda bryggtekniska utbildning i Ludvika. Att han på något sätt skulle fortsätta som egenföretagare och entreprenör var inte så oväntat.
”I 1,5 månad var jag anställd som reseledare. Det gick inte alls. För mycket åsikter och styrande. Jag har alltid varit en entreprenör med filosofin: ”på kvällen hade jag tusen idéer, på morgonen var allt som vanligt igen.”
En av idéerna visade sig leda till ett litet sommartorp utanför Arkelstorp. Där hade Kasper och hans far Caj, som fortfarande hjälper till i företaget, sexton kvadratmeter på sig att börja testbrygga olika drycker.
”Jag gjorde något äppelliknande bubbligt, en egen glögg och en svagdricka. Jag testade allt möjligt där på spisen.”
Det hade redan börjat puttra i mikrobryggerivärlden, intresset ökade och 2010 registrerades det nya företaget Charlis Brygghus som ett av de första mikrobryggerierna i Skåne. Året efter levererade han sin första ölsort – en lakritsporter – till exklusiva The Lodge i Genarp och 2012 togs klivet in på Systembolaget.
”Mörka öl är tacksamma att brygga som liten bryggare. Det är ingen hemlighet att man kan dölja felsmaker i en beska och en fruktighet. En bra, ljus lager är det svåraste man kan göra. Där finns ingenting att gömma sig bakom.”
Med ett exploderande ölintresse hos konsumenterna började ölen på allvar att ta sig in i finrummet. I den växande efterfrågan förstod Kasper Schönhult att ett litet sommartorp, med en produktionskapacitet på 100 liter i veckan, inte på långa vägar skulle räcka. Den här gången ledde en av idéerna i rakt motsatt riktning: från koja till slott.
”För en sliten arbetarson är det ju trevligt att få hänga i slott, eller hur?”, säger han med ett skratt.
Samtidigt såg han de affärsmässiga samarbetsmöjligheterna – och ytorna han så väl behövde. Carl-Fredrik Wachtmeister, brorson till Hans-Gabriel Trolle-Wachtmeister och arvtagare till storgodset Trolle Ljungby, nappade på idén och slog upp portarna. Med totala investeringar på närmare 4 Mkr förverkligades ett nytt bryggeri med 80 procent i rostfritt stål, specialbeställt från en kvalitetstillverkare i Slovakien, i de nya, kungliga lokalerna på slottet.

”Det första bryggeriet i torpet kostade 150 000 kronor att bygga. Det här är 30 gånger så stort, med en kapacitet på 3 000 liter i veckan i veckan. I nuläget producerar vi knappt hälften av det. ”
Med tio öl i sortimentet finns företaget i dag på Systembolaget i Åhus, Broby, Bromölla, Kristianstad, Hässleholm, Olofström, Väla, Helsingborg och Råå. Lättölen, en av storsäljarna, säljs även på Maxi och merparten av krogkunderna ligger i Skåne, Blekinge och Småland inom femton mils radie. Men det händer också att en låda skickas till fashionabla Sturehof i Stockholm eller till något av Göteborgs bättre ölhak.
”Det är bra att ha 8-10 krogar i Stockholm som ett ansikte utåt”, säger han.
Med den nya kapaciteten på plats är Charlis Brygghus redo för tillväxt och den nuvarande omsättningen på drygt 2,5 Mkr ska dubbleras redan under nästa år. Som ett led i det arbetet anpassas flaskorna bättre för Systembolaget och krymper till storleken 33-centiliters. Samtidigt som fler krogar bearbetas på marknaden utvecklas sortimentet med ekologiska ölsorter och tyngdpunkten på lokala råvaror ökar.

”Det är såklart väldigt häftigt om 70-80 procent av det som finns i ölen kommer härifrån. Vattnet kommer från Trolle Ljungby källa och jag har börjat att göra min egen malt med korn som skördats på åkrarna här.”
Genom ett unikt samverkansprojekt mellan olika aktörer har ett eget mälteri byggts och i växthusen experimenteras det för fullt med den kommande humleodlingen. Samtidigt stärks samarbetet med godset och redan nu erbjuds ölprovningar och kurser i öltillverkning tillsammans med olika mat- och övernattningspaket. Förhoppningen är, inte helt oväntat, också en framtida gårdsförsäljning av öl.
”Självklart vill jag det. Jag har så många besökare här som blir besvikna när de inte kan ställa en låda öl i bagaget. Arbetar man med morötter och grisar så får man sälja det man producerar, men inte om man tillverkar öl. Att svenska folket skulle supa ihjäl sig om det införs är förstås trams.”
I väntan på att det blir verklighet föreläser Kasper Schönhult regelbundet om ölkonsten och letar ständigt efter nya och annorlunda smaksuccéer. Idéerna är fortfarande ingen bristvara. Han avslöjar nästa stora nyhet genom att tappa upp några mörka droppar i ett glas och smutta med stängda ögon. En hallonstout har sett dagens ljus.
Text och bild av Björn Solfors