Efter drygt 40 framgångsrika år – och ett nionde OS avklarat – står Malmsten redo för nästa steg.
Ägarråd, företagsråd och familjeråd har lagt grunden för generationsskiftet och nu har sonen Marcus Malmsten tagit över som ny vd för familjeföretaget.
De svenska simframgångarna under OS i Rio i somras gläder inte minst familjen Malmsten. Företaget har i många år varit en självklar leverantör av linor till simtävlingar, vattenpolo och konstsim på världens största arenor och mästerskap.
Tommy Malmsten, tidigare elitsimmare och tränare för simlandslaget, bestämde sig redan i mitten av 70-talet för att utveckla nya, vågdämpande simlinor för hand.
”De använde i praktiken vattenslangar för att dela in banorna på den tiden. Det skvalpade och skvätte och blev vågor i vattnet när man simmade. Vågen ska istället gå in i linan och absorberas, inte studsa tillbaka och inte komma över på angränsande bana ”, säger Tommy Malmsten.
”Simning är en sport som handlar om tiondelar och hundradelar. Vi sålde vår första lina till en tävling i Bremen. Jag minns att det sattes massor av rekord”, säger Margareta Malmsten.

Succén med en vågdämpande lina lät inte vänta på sig. Redan året efter, 1976, användes linan på OS i Montreal.
”Tommy och jag monterade alla linor själva då. Det kändes svindlande att se dem på tv”, säger Margareta Malmsten.
Samtidigt har företaget också gjort sig känt för sina egenutvecklade simglasögon.
”Vi hade ett par solarieglasögon som förebild och började tillverka glasögonen hemma vid köksbordet 1976. De är monterbara för att passa varje individ så bra som möjligt”, säger Tommy Malmsten.
Idéerna har sedan länge lämnat köksbordet och fått verksamheten att växa till en koncern, som efter 40 år blivit en världsaktör. Men företagsframgångarna har också inneburit massor av jobb. Just därför var paret Malmsten länge helt övertygade om att sönerna Christian Malmsten och Marcus Malmsten inte var intresserade av att ta över stafettpinnen i familjeföretaget.
”Vi tänkte att de säkert hade haft en barndom som var lite småjobbig, där arbete och fritid alltid gått in i varandra. De har fått hjälpa till här sedan de var små och stod och packade simglasögon i påsar som 8-åringar”, säger Margareta Malmsten.
Men det avskräckte tydligen inte. Tvärtom. I somras – efter en kort tid med Mats Hallkvist som extern vd – tog sönerna över som nytt ledarteam i företaget. Marcus Malmsten är ny vd för företaget.
”Vi har fått en väldigt bra grund att arbeta vidare ifrån. Vi är sugna på att driva Malmsten in i nästa fas, samtidigt som grundvärderingarna och passionen för vatten i en global sportmiljö alltid finns kvar i företaget”, säger Marcus Malmsten.
Efter tio år i företaget har den utbildade civilekonomen Marcus Malmsten bland annat arbetat mot den tyska marknaden och hjälpt till att bygga upp ett dotterbolag inom vattenrutschkanor. Närmast kommer han från en projektledartjänst på huvudkontoret i Åhus och har nyligen avslutat en ledarskapsutbildning i Handelshögskolans regi.
Vid sin sida i ledningen har han brodern Christian Malmsten, företagets tekniska kreatör och produktutvecklare.
”Jag är mer av en uppfinnarjocke och trivs bäst med produktutveckling och att arbeta kreativt. Så vi kompletterar varandra väldigt bra”, säger Christian Malmsten.
I fjol nådde Malmsten, som dessutom är hel- eller delägare av ett antal dotterbolag, en ny rekordomsättning i koncernen på 230 Mkr. Malmsten tillverkar och säljer bland annat flytleksaker, vattenrutschbanor, utrustning för vattenpolo och i våras lanserades också företagets egenutvecklade utrustning för höj- och sänkbara bassängbottnar.
”Vi hoppas på stora tillväxtmöjligheter för golvet, eftersom det knappast byggs någon simhall i Sverige i dag utan att ett höj- och sänkbart golv installeras. Genom att variera vattendjupet finns möjlighet att bedriva olika aktiviteter som kräver olika vattendjup i samma bassäng, till exempel simskola, babysim, vattengympa eller rehabilitering. Våra kunder här är kommuner och byggföretag”, säger Marcus Malmsten.
Företaget används också som konsulter när det gäller renoveringar och nybyggnationer av badhus. Men det är simlinorna som förblir den stora profilprodukten – trots ständiga försök till plagiat. Att försöka ta patent är lönlöst, menar de. Ett patent är bara värt så mycket som man är beredd att betala sina advokater för att skydda det.
”Vi vidareutvecklar hela tiden simlinan i alla detaljer, skickar ut vår egen personal till alla tävlingar och det är högsta kvalitet i alla komponenter. Det är också ett sätt att skydda sina produkter”, säger Tommy Malmsten.
För Malmsten, som levererat produkter till nio OS och ett 50-tal världsmästerskap och europamästerskap, behåller dock lilla Åhus en särskild plats i entreprenörshjärtat.
”Vi tillverkar så mycket som möjligt av våra produkter i närområdet. Det hade säkert varit billigare att tillverka utomlands, men vi ser det som en konkurrensfördel. Vi får bättre koll på slutresultatet, det är lätt att testa olika saker och ställa om produktionen och det ligger ett stort värde i att det är svensktillverkat”, säger Christian Malmsten.
Arbetet med generationsskiftet inleddes redan för femton år sedan med en familjeutbildning på FBN, Family Business Network, samtidigt som man mer eller mindre regelbundet haft ägarråd, företagsråd – och ett familjeråd.

Och det är inte bara sönerna som varit involverade under den resan.
”Vi införde tidigt ett familjeråd, där vi också ville lyssna på hur de ingifta tänkte inför framtiden. När man är ett familjeföretag så blir de ingifta personerna i högsta grad en del av företaget, på gott och ont. Familjeföretag kräver extremt mycket engagemang och vi är helt beroende av att alla är positivt inställda till det. Annars blir det slitningar”, säger Margareta Malmsten.
”Vi försöker göra det lite lyxigt då och åka iväg tillsammans under en helg. Det handlar lika mycket om att göra roliga saker ihop, som att öppenhjärtigt våga prata med varandra och planera för framtiden”, säger Margareta Malmsten.
I ägarrådet och familjerådet har också dottern Elisabeth Malmsten en självklar plats. Hon arbetar dock inte aktivt i företaget, utan verkar som arkitekt i Köpenhamn. För grundarparet Malmsten, som inte på något vis är redo att kliva av helt, väntar nu en framtid som seniora rådgivare i företaget de själva grundat.
”Jag vet inte om vi kliver av helt. Inte frivilligt, åtminstone”, säger Tommy Malmsten med ett skratt.
”Så länge man är frisk och hyfsat pigg i huvudet, och hittar en roll man tycker är rolig, tror jag att man mår bäst av att arbeta”, säger han.