Under en roadtrip i USA förvandlades drömmen om ett eget bryggeri till en konkret idé.
Efter årets storsatsning på nya lokaler dansar Klackabacken in på efterfesternas efterfest – Nobel Nightcap.
Grundartrion Christoffer Ljunggren, Olof Olsson och Marcus Lundmark hade länge pratat om att starta ett gemensamt bryggeri. Under en roadtrip 2011 vässades planerna och när Marcus Lundmark dessutom flyttat in på 1800-talsgården utanför Skepparslöv, med gott om lediga lokaler, föll allt på plats. Det tidigare kostallet restaurerades upp till ett modernt bryggeri och en mötesplats för ölprovningar och mat.
Men efterfrågan blev till slut större än kapaciteten.
”Vi stod inför ett val: minska antalet kunder och behålla det småskaligt, eller växla upp. Vi valde det senare”, säger Markus Annerfelt, hemmabryggaren som 2014 också klev ombord som ny delägare i företaget.
Resultatet av satsningen förverkligades i Önnestad och tidigare i år stod ett 600 kvadratmeter stort, nybyggt bryggeri med en tillhörande maltsilo klart. Årskapaciteten har ökat från 35 000 liter till årets produktion på över 150 000 liter och i ett nytt laboratorium görs även mikrobiologiska tester och kvalitetskontroller på kolsyra och klarhet.
”Lokalerna är överdimensionerade och här finns egentligen en kapacitet på en miljon liter. För att klara det behövs investeringar i nya jästankar och ett större bryggverk och sådana planer finns redan nu”, säger Markus Annerfelt.
Christoffer Ljunggren, en erfaren bryggare och kock, har tidigare arbetat på Aquavit i New York och pendlade länge till rollen som bryggmästare på Apollo i Köpenhamn. Men sedan ett år tillbaka är det en hundraprocentig satsning på Klackabacken som gäller. Förutom ökad och mer kvalitetssäkrad produktion kom i höstas ytterligare bevis på att han tagit rätt beslut: på Stockholm Beer & Whisky Festival i höstas tog ölproducentens imperial porter ”What the duck!” hem guld för Årets porter och silver i kategorin Bästa svenska öl.

”Det är verkligen ett kvitto på att vi är på rätt väg. Dessutom får ännu fler upp ögonen för oss nu”, säger bryggmästaren Christoffer Ljunggren.
Mikrobryggeriets debut på Stockholm Beer & Whisky Festival visade sig dessutom ta Klackabacken till ännu mer nobla lokaler. Bland de imponerade besökarna fanns nämligen årets arrangör av den mytomspunna och exklusiva Nobel Nightcap. Arrangemanget räknas sedan 1978 som en inofficiell efterfest till Nobelgalan och fyra studentkårer i Stockholm – THS vid Kungliga tekniska högskolan, SASSE vid Handelshögskolan, SUS vid Stockholms universitet och MF vid Karolinska institutet – turas om att stå som värd för arrangemanget. Hälften av gästerna på Stadshusets bankett brukar dyka upp på Nobel Nightcap och i år kan världens forskarelit och diverse kungligheter svalka sig med en hel pall ipa, porter, pale ale och en hallon berliner från just Klackabacken.
”Det är en extremt noggrann urvalsprocess gällande vilka producenter de tar in, så självklart ser vi det som en stor fjäder i hatten”, säger Olof Olsson.
Knappt hälften av företagets produktion går i dag till Systembolaget, resten levereras främst till pubar och restauranger i södra Sverige. Men efterfrågan växer på flera håll. Nästa år räknar företaget med mer offensiva kliv ut på marknaden och årets omsättning på 4,5 Mkr ska upp till närmare 6 Mkr.
”Vi har bland annat anställt en säljare i Stockholm, men planerar också för ökad export. Redan i dag har vi kunder i Danmark och Tyskland och intresset växer i Finland och Norge. Dessutom licensbrygger vi även en del åt mindre aktörer”, säger Markus Annerfelt.
Just nu finns åtta sorter i sortimentet, men nya idéer förverkligas hela tiden. Till våren gör exempel ”Forbidden fruit” entré, en öl med smak av äpple.
”Det är en ale som blandas med 20 procent ren äppelmust. Äpplena är ekologiskt odlade på min gård, så det kändes ju helt självklart för oss att testa”, säger medgrundaren Marcus Lundmark.
Den småskaliga bryggeridrömmen håller på att växa till en helt ny nivå. Men grundaren Olof Olsson arbetar fortfarande som marknadsförare på Västsvenska Handelskammaren i Göteborg, vilket innebär ett intensivt pendlande till det jäsande ölprojektet i Önnestad.
”Vi älskar att jobba ihop och vi älskar god öl, helt enkelt. Det här är en gammal dröm för oss och det är värt allt slit och allt resande”, säger Olof Olsson.
BILDINFO
* 1: Klackabackens Bryggeri firar, förstås, Nobel Nightcap med lite nybryggt öl.
På bild, fr v: Markus Annerfelt, Marcus Lundmark och Christoffer Ljunggren. Längst fram Frida Johansson.
* 2: Guldöl. På Stockholm Beer & Whisky Festival i år tog Klackabackens Bryggeri hem både ett guld och ett silver för sin Imperial Porter ”What the duck!”.